Pendahuluan

Program-program LDP disediakan untuk dua kumpulan sasaran utama. Sasaran pertama terdiri daripada semua guru-guru dan staf sokongan. LDP yang dianjurkan oleh Sektor Pendidikan Islam (SPI) selama tiga hari berturut-turut ini hanya menfokuskan kepada guru-guru. LDP yang dirancang ini adalah laluan dan usaha untuk mempertingkatkan profesionalisme dan martabat bidang perguruan sebagai satu profesion yang sentiasa dihormati dan disanjung tinggi selaras dengan tuntutan masa kini dan masa depan


Objektif
Memberi pendedahan kepada semua guru tentang:
  1. Ciri-ciri pekerja yang berkesan.
  2. Inovasi terkini dalam pendidikan
  3. Menyuntik semangat kerja secara berpasukan
  4. Melahirkan sekolah cemerlang selari dengan visi dan misi sekolah
  1. Mewujudkan dan memantapkan nilai dan amalan profesional keguruan 

    FASILITATOR DAN PENCERAMAH
    AHAD ( 25/08/2013 )
    Penceramah : Ustaz Sharunnizar Bin Tajudin
    Penolong Pengarah Perkembangan Syiar Islam,
    Unit Pengurusan Dakwah Dan Syiar Islam,
    Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pendidikan Negeri Kedah.
    Tajuk : Pembelajaran Dan Pengajaran Cemerlang.
    Definasi pelajaran :
  2. Mencerap ilmu
  3. Menyimpan ilmu
  4. Mencanai ilmu
  5. Menyatakan ilmu dalam bentuk penulisan lisan.
Definasi pengajaran :
  • Memindah ilmu
  • Kembangkan potensi individu
  • Membolehkan individu mengaplikasikan ilmu serta menyumbang kepada keharmonian, agama, keluarga dan masyarakat.
Proses P & P :
  • Pengajaran daripada Al-Quran
  • Aktiviti mengikut keupayaan pelajar
  • Refleksi perlu ditulis
  • Menyemak buku latihan pelajar
















ISNIN ( 26/08/2013 )
Penceramah : Ustaz Ahmad Zaki Bin Hj Hashim
Pengerusi Lembaga Sekolah SMA Fauzi.
Tajuk : Etika Profesion Perguruan.
Kod etika :
  • Nilai asas yang perlu ditaati
Tujuan :
  • Mengekalkan integriti moral sesuatu profesion.
Prinsip etika kerja :
  • Niat yang betul
  • Perlakuan yang baik
  • Bergerak ke arah kebaikan
  • Memperkotakan apa yang dikata
  • Berdisiplin dan beradab
  • Hargai dan bertanggungjawab terhadap hasil usaha organisasi.

Isnin ( 26/08/2013 )
Fasilitator : Tn Hj Ahmad Shazali Bin Hj Ahmed Pauzi
Pengetua SMA Fauzi.
Tajuk : Bengkel.
BIL
SOALAN
GAMBAR KUMPULAN


1

Rangka satu plan tindakan yang lengkap oleh panitia sekolah bagi mengadakan Minggu bahasa Arab



2

Sediakan satu kertas cadangan untuk dibentang dalam Mesyuarat JK Kurikulum sekolah bagi menangani isu peratus lulus bahasa inggeris yang rendah.



3

Sebagai Pengetua apakah tindakan drastik yang perlu dilakukan bagi menangani masalah murid tidak menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru.



4

Nyatakan kepincangan-kepincangan pengurusan akademik oleh pentadbir sekolah anda. Jelaskan punca dan cara mengatasi.



5

Sebagai seorang guru cadangkan satu rancangan pembelajaran yang menarik.



KERTAS KERJA
MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS
SEKOLAH MENENGAH AGAMA FAUZI TAHUN 2013
DI BAWAH DASAR MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA DAN MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS

SCRAP BOOK”

  1. PENDAHULUAN
Projek ini dijalankan oleh kerjasama setiap ahli Panitia Bahasa Inggeris Sek.Men Agama Fauzi dalam mencapai sasaran untuk Projek MBMMBI peringkat sekolah.

  1. RASIONAL DAN JUSTIFIKASI
    1. Setiap perancangan atau aktiviti akan Berjaya sekiranya semua guru di dalam Panitia Bahasa Inggeris bekerjasama dan memainkan peranan masing-masing.
    2. Program ini juga dapat membantu pelajar-pelajar yang lemah dalam penguasaan perbendaharaan Bahasa Inggeris.
    3. Program ini dapat meningkatkan peratus lulus Bahasa Inggeris.


  1. MATLAMAT
    1. Membantu setiap pelajar agar dapat meningkatkan tahap penguasaan perbendaharaan kata yang maksimum.

  1. OBJEKTIF
    1. Meningkatkan nilai tambah dalam pembelajaran murid melalui aktiviti-aktiviti sokongan Bahasa Inggeris di dalam dan luar bilik darjah.
    2. Membina keyakinan diri dalam kalangan murid untuk berkomunikasi secara lisan atau tulisan dalam Bahasa Inggeris.




  1. PELAKSANAAN PROGRAM
    1. Tatacara Pelaksanaan

Guru Bahasa Inggeris yang mengajar di setiap kelas akan bertanggungjawab dalam menjalankan aktiviti buku scrap ini.


    1. Kumpulan Sasaran

Semua pelajar Tingkatan 1 – 5


    1. Tarikh dan Jangkamasa Pelaksanaan

Aktiviti ini akan dilakukan sepanjang tahun dan akan diteruskan untuk tahun-tahun seterusnya.


    1. Pengisian Program

  • Buku scrap ini akan dilakukan secara individu dan berkumpulan.
  • Pelajar akan mencari keratin akhbar berdasarkan topik yang diberikan oleh guru.
  • Guru akan menyediakan kertas A4 untuk dilekatkan huruf dan gambar yang telah digunting dari keratan gambar.


    1. Anggaran Perbelanjaan

Kertas warna A4 setiap satu bernilai RM25.00. Jumlah yang diperlukan iaitu sebanyak 14 rim yang bernilai RM350.00


    1. Sumber Kewangan

Panitia Bahasa Inggeris





  1. PENUTUP

Program ini perlu dilakukan agar ianya dapat membantu para pelajar dalam memperbanyakkan lagi perbendaharaan kata dan sekaligus dapat diaplikasikan dalam pembinaan ayat.



Disediakan oleh,


……………………………………………….
(PN.SHAMIMI BINTI SUBRI)
GURU BAHASA INGGERIS,
SEK.MEN.AGAMA FAUZI, YAN KECHIL KEDAH.



















Kumpulan 2
PELAN TINDAKAN PROGRAM MINGGU BAHASA ARAB


Aspek : Memartabatkan Bahasa Arab di Sekolah
Program : Akademik
Objektif : Membudayakan Bahasa Arab dalam kehidupan pelajar.
Tarikh : 22 September 2013
Masa : 2.00 hingga 5.00 petang
1. Memantapkan penguasaan bahasa arab dikalangan pelajar .
2. Menanam kesedaran kepentingan Bahasa Arab di kalangan pelajar
3. Menerapkan asas keimanan kepada Allah melalui penguasaan ilmu bahasa arab.
4.     Melahirkan pelajar yang mampu bertutur dalam bahasa arab dengan fasih dan betul
5.     Mendedahkan kepada guru dan murid dengan pelbagai teknik dan kaedah pengajaaran bahasa arab yang berkesan.
6. Membentuk keyakinan diri dalam diri pelajar.


Keadaan Sebenar:

1.              Murid kurang penguasaan dalam mengenali kosa kata bahasa arab, membaca dan menulis dalam bahasa arab.
2.              Murid kurang minat dan galakan dalam mempelajari bahasa arab.
3.              Ibu bapa kurang kesedaran pentingnya bahasa arab dalam kehidupan seharian.
4.              Murid kurang perhatian terhadap pelajaran Bahasa Arab.
5.              Murid kurang pengetahuan mengenai asas Bahasa Arab.
6.              Murid tidak mempunyai sokongan dalam mengaplikasikan Bahasa Arab dalam pergaulan seharian.
7.              Guru kurang menggunakan kepelbagaian teknik dalam pengajaran dan pembelajaran.
8. Kurangnya bahan bantu mengajar dalam Bahasa Arab.

Sasaran :
1.              Semua pelajar
2.              Guru Bahasa Arab.

Perancangan Dan Pelaksanaan :
Program / Aktiviti
Budaya / Amalan
Tindakan
Jangkamasa
Memberi bimbingan dan pendedahan yang khusus tentang kepentingan bahasa arab kepada pelajar
Mengadakan satu hari dalam seminggu :
-Kelas bimbingan.
-Kelas Pemulihan
-Kelas Intensif Bahasa Arab
-Dampingan
-Guru Bahasa Arab
-Pihak Pentadbiran.



-Sekali dalam setahun.



Memberi pendedahan disamping menambah minat mata pelajaran Bahasa Arab
Menganjurkan:
-Pertandingan Pidato
-Kalimatussobah
-Kuiz
-Hiwar
-Debat
-Kitabatul Maqol
- Guru Bahasa Arab
-Pihak Pentadbiran.



-Seminggu Sekali.
Mempelbagaikan bahan mengajar.
Menyediakan :
-Bahan bantu mengajar.

-Pihak Pentadbiran.

-Setiap hari
Mempelbagaikan kaedah P&P terkini.
Mengadakan :
-Taklimat khas dan perbincangan.
-Pendedahan skima peperiksaan terkini.
Guru yang telah menghadiri taklimat / pendedahan / kursus/ bengkel.
-Bila diperlukan.
Menanam kesedaran kepentingan Bahasa Arab.
Menganjurkan :
-Ceramah Dalam Bahasa Arab.
-Sehari Bersama Bahasa Arab.

-PIBG / Pihak Pentadbiran / Panitia Bahasa Arab.
-Setahun Sekali.











Kumpulan 3
TINDAKAN SETELAH MENERIMA LAPORAN DARIPADA GURU,
TINDAKAN KEPADA PELAJAR.
  1. PIHAK PENGETUA AKAN MEMBAWA MASALAH INI KE JAWATANKUASA KHAS BAGI MENYELASAIKANNYA.
  2. JAWATANKUASA KHAS AKAN MEMANGGIL, MENDEKATI, MENGESAN DAN MEMAHAMI MASALAH PELAJAR BERKENAAN.
  3. KES BERULANG - DALAM TEMPOH 3 HARI- PENGETUA AKAN MEMANGGIL PELAJAR TERBABIT, DAN MEMBERI NASIHAT KEPADA BELIAU BESERTA MEMBERI GALAKAN DAN BIMBINGAN UNTUK KEBAIKAN PELAJAR TERSEBUT.
  4. SEANDAINYA BERULANG SITUASI YANG SAMA, PENGETUA AKAN MENGELUARKAN SATU SURAT AMARAN SECARA LISAN DAN BERTULIS KEPADA PELAJAR TERBABIT SEBAGAI TINDAKAN.
  5. SEANDAINYA MASIH BERULANG JUGA,PIHAK PENGETUA AKAN MEMANGGIL WARIS UNTUK BERSEMUKA UNTUK BERKONGSI MASALAH PELAJAR.
  6. SEKIRANYA MASIH BERULANG KALI KE 4, PENGETUA AKAN MENGAMBIL TINDAKAN TATATERTIB YANG SEWAJARNYA KEPADA PELAJAR TERBABIT MELALUI JAWATANKUASA KHAS DALAM PENYELESAIAN HAL INI.
  • SEKIRANYA PELAJAR TERBABIT ADALAH PELAJAR ASRAMA, MAKA:
1. MERIT PEMARKAHAN ASRAMA AKAN DIPOTONG, MEMBAWA KEMUNGKINAN KEPADA KEHILANGAN KELAYAKAN MENDUDUKI ASRAMA.
  • BAGI PELAJAR HARIAN- TUGASAN DISIAPKAN DIHADAPAN PENGETUA DAN GURU MATAPELAJARAN.
TINDAKAN KEPADA GURU.
  1. GURU MEMPELBAGAI KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN YANG MAMPU MENARIK MINAT PELAJAR DALAM MENYIAPKAN TUGASAN.
  2. GURU MENYEDIAKAN GANJARAN KEPADA PELAJAR YANG MENYIAPKAN TUGASAN DALAM TEMPOH YANG DITETAPKAN.





Kumpulan 4
KEPINCANGAN – KEPINCANGAN PENGURUSAN AKADEMIK OLEH PENTADBIR SEKOLAH ANDA.

PUNCA:
  1. TIADA PERACANGAN PENINGKATAN AKADEMIK
  2. PK AKADEMIK KURANG MENGUASAI BIDANG TUGAS AKADEMIK
  3. BANYAK TUGAS PK DIAMBIL ALIH OLEH PENGETUA
  4. PK TIDAK MENGUASAI ICT
  5. MESYUARAT KURIKULUM TIDAK DILAKSANAKAN SEBELUM BUKA SEKOLAH
  6. PENTADBIRAN LEBIH FOKUS TERHADAP KERJA LUAR
  7. PK AKADEMIK JARANG MASUK KELAS
  8. TUGAS YANG DIBERIKAN KEPADA SETIAP GURU TIDAK SEIMBANG
  9. TIADA TINDAKAN TERHADAP GURU YANG TIDAK BERDISIPLIN
CARA MENGATASINYA :
  1. PERLU PERANCANGAN PENINGKATAN AKADEMIK YANG MANTAP
  2. PERLU BERUSAHA DAN MINAT TERHADAP BIDANG TUGAS AKADEMIK
  3. PK PERLU MELAKSANAKAN BIDANG TUGAS YANG DI AMANAHKAN
  4. PK PERLU MENGUASAI ICT DENGAN MENGHADIRI KURSUS
  5. MEMBUAT PERANCANGAN AWAL DAN MESYUARAT KURIKULUM PERLU DIADAKAN SEBELUM SESI SEKOLAH BERMULA
  6. PERLU FOKUS TUGAS UTAMA DI SEKOLAH DAN MENGURANGKAN TUGAS LUAR
  7. PK PERLU BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP JADUAL INDIVIDU YANG TELAH DIBER
  8. PIHAK PENTADBIRAN PERLU TELUS DAN ADIL DALAM MEMBERI TUGAS KEPADA GURU
  9. PENTADBIRAN PERLU TELUS DAN MEMBERI TINDAKAN SEWAJARNYA DAN MENJADI CONTOH TAULADAN YANG BAIK KEPADA GURU-GURU DAN STAF SOKONGAN.






Kumpulan 5
SEBAGAI SEORANG GURU CADANGKAN SATU RANCANGAN PEMBELAJARAN YANG MENARIK.
Ahli kumpulan:
1-Norhaliza bt Che Meh
2-Shukriah bt Shafie
3-Haziah bt Hassan @ Ishak
4-Sakinah bt Yahaya
5-Azila bt Abd Karim
6-Nazhatulsima bt Abdullah

RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
(TINGKATAN 1)
Tingkatan
Satu
Masa
70 minit
Tajuk
Galakan Menuntut Ilmu
Fokus
1. Pemahaman
- Murid mengenali golongan yang berilmu dengan golongan yang tidak berilmu.

2. Amalan
- Murid menghormati golongan berilmu seperti guru dan ulama’

3. Penghayatan
- Mengamalkan ilmu yang dipelajari dan berusaha menjadi orang yang berilmu.

4.Pembudayaan
- Murid mencintai ilmu.


Modul/Kaedah/
Teknik
Modul/Model
Kaedah
Teknik
1) Pembelajaran Masteri
2) Kontekstual
3) Pembelajaran Koperatif
1) Perbincangan
2) Main Peranan
3) Soal jawab
1) Membaca
2) Membuat Peta Minda
3) Manulis nota
4) Berbincang
5) Round Robin
Pengetahuan sedia ada
1) Murid boleh membaca jawi.
2) Murid telah mengetahui kepentingan ilmu kepada manusia
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
1) Gambar orang yang sedang menerima ijazah
2) Gambar orang yang sedang melepak atau menagih dadah
3) Carta Hadis
4) Kad soalan
5) Kad imbasan
6) Lembaran kerja.
Persediaan
1) Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
2) Setiap kumpulan seramai lima orang murid.
Hasil pengajaran dan pembelajaran
Aras 1
1- Murid dapat membaca hadis
2- Murid dapat menyatakan maksud hadis secara menyeluruh.
Aras 2
1- Murid dapat menyatakan cara untuk mengamalkan saranan hadis.
2- Murid dapat menyatakan cirri-ciri ilmu yang benar dan digalakkan oleh islam
Aras 3
1- Menjelaskan kaedah-kaedah yang yang diperolehi oleh keempat-empat golongan yang tersebut dalam hadis.
2- Menjelaskan akibat orang yang termasuk dalam golongan kelima.



Isi





ISI


1. Matan hadis
2. Maksud Hadis
3. Cara mengamalkan saranan hadis
4. Ciri-ciri ilmu yang benar dan digalakkan oleh islam
5. Kaedah-kaedah yang diperolehi oleh keempat-empat golongan yang tersebut dalam hadis.
6. Akibat orang yang termasuk dalam kumpulan kelima.
7. Cara memelihara hadis.


PENYERAPAN


1. Sejarah
- Dasar pendidikan Negara mewajibkan setiap warga Negara bersekolah.



GABUNG JALIN



1. Akidah
- Ganjaran pahala bagi orang yang menuntut ilmu
2. Adab dan akhlak islamiah
- Adab menuntut ilmu.

KEMAHIRAN
BERFIKIR

1. Mencirikan sifat orang yang berilmu
2. Menghuraikan potongan hadis.



PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI DALAM KELAS








SET INDUKSI



1- Guru menunjukkan gambar orang yang sedang menerima ijazah dan orang yang sedang melepak atau menagih dadah.
2. Guru mengajukan soalan berdasarkan gambar yang dipaparkan :
Di antara dua gambar ini yang manakah lebih disayangi rasulullah s.a.w.”?
3. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran yang akan diajar.


Perkembangan
Langkah 1 – Untuk semua murid bagi memenuhi hasil pembelajaran Aras 1.



ILMU
1) Bacaan dan maksud hadis
2) Murid membaca hadis dan maksudnya mengikut bacaan guru berpandukan carta hadis yang disediakan.


AMALI/AMALAN

Amali
- Murid memberi tumpuan semasa menuntut ilmu



NILAI/PENGHAYATAN/
PEMBUDAYAAN

Nilai
- Berilmu




Penghayatan
- Mengamalkan ilmu yang dipelajari dan berusaha menjadi orang yang berilmu.

Pembudayaan
- Murid mencintai ilmu.



PENILAIAN

Secara lisan:
1- Murid membaca keratan-keratan hadis yang ditunjukkan
Secara bertulis:
1- Murid menulis maksud hadis.
PERKEMBANGAN
Langkah 2 – untuk semua murid bagi memenuhi hasil pembelajaran aras 2.

Pengukuhan /Pemulihan Aras 1:
1- Guru meminta murid membaca potongan-potongan matan hadis yang ditulis pada kad imbasan secara berulang-ulang.
2- Murid membaca maksud hadis pada kad imbasan secara berulang-ulang.



ILMU

1. Murid berbincang dalam kumpulan mengenai,

- Ciri-ciri ilmu yang benar dan digalakkan dalam islam.


2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan

3. Guru membuat ulasan jawapan dan meminta murid melengkapkan peta minda .



AMALI/ AMALAN

Amali
- Murid menasihati rakan-rakan agar menuntut ilmu yang benar.

Amalan.
- Sentiasa menuntut ilmu.


NILAI/PENGHAYATAN/
PEMBUDAYAAN


Nilai
- rajin menuntut ilmu
Penghayatan.
- Mengamalkan ilmu yang dipelajari dan berusaha menjadi orang yang berilmu.
Pembudayaan.
- Murid mencintai ilmu.


PENILAIAN

Secara lisan :
  1. Nyatakan cara-cara untuk mengamalkan saranan hadis.
  2. Jelaskan ciri-ciri ilmu yang benar dan digalakkan dalam Islam.



PERKEMBANGAN

Langkah 3

1.1.Murid dibahagikan kepada empat kumpulan dan setiap kumpulan berbincang mengenai
- faedah yang diperolehi keempat-empat golongan yang disebut dalam hadis.
-akibat orang yang termasuk dalam kumpulan kelima
1.2.guru meminta wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan masing-masing dan mencatat dalam peta minda (lebaran kerja 3)
1.3.guru membuat ulasan.
1.4.guru meneruskan aktiviti pembelajaran mengikut teknik “Round Robin” (lampiran 3).
-jika murid terdiri daripada 12 orang
-murid dibahagikan kepada 3 kumpulan.
1.5.kumpulan yang terdiri daripada pelbagai aras (setiap kumpulan empat orang).
-setiap kumpulan dibekalkan kad soalan yang mengandungi empat soalan bagi setiap kad (lampiran 4).
-setiap murid dalam kumpulan menjawab secara lisan soalan yang sama dalam masa 1 minit
(1 minit x 4 orang = 4 minit)



-16 minit diperlukan untuk menjawab semua soalan pada satu kad
-ketua kumpulan mencatat jawapan
-setelah selesai menjawab semua soalan bagi pusingan pertama,kad tersebut ditukarkan dengan kumpulan yang lain mengikut arah pusingan jam.
-aktiviti menjawab bagi pusingan kedua dan ketiga sama seperti pusingan pertama
-3 kad x 16 minit =48 minit diperlukan untuk menjawab tiga kad mengikut tiga aras yang berbeza .
-jika bilangan murid melebihi 12 orang ,guru bolehlah menambah bilangan set soalan mengikut bilangan kumpulan murid.
-ketua kumpulan membentangkan jawapan bagi semua soalan.
-guru membuat ulasan

RUMUSAN


1 . meyakinkan murid mengenai ketinggian martabat orang-orang yang berilmu dan kelebihan mendampingi serta mengasihi ulama’
2.guru menegaskan bahawa menguasai pelbagai ilmu adalah syarat utama untuk mencapai negara maju.


3.guru mengingatkan murid mengenai akibat orang yang termasuk dalam golongan kelima.

TUGASAN


Aras 1: murid menjawab soalan – (lembaran kerja 1).
Aras 2: murid menjawab soalan – ( lembaran kerja 2)
Aras 3 : murid menjawab soalan – ( lembaran kerja 3).

05 November 2013
 
Top