Pendahuluan
Objektif
Memberi pendedahan kepada semua guru tentang:
- Ciri-ciri
pekerja yang berkesan.
- Inovasi
terkini dalam pendidikan
- Menyuntik
semangat kerja secara berpasukan
- Melahirkan
sekolah cemerlang selari dengan visi dan misi sekolah
- Mewujudkan
dan memantapkan nilai dan amalan profesional keguruan
FASILITATOR DAN PENCERAMAH
AHAD ( 25/08/2013 )
Penceramah : Ustaz Sharunnizar Bin Tajudin
Penolong Pengarah Perkembangan Syiar Islam,
Unit Pengurusan Dakwah Dan Syiar Islam,
Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pendidikan Negeri Kedah.
Tajuk : Pembelajaran Dan Pengajaran Cemerlang.
Definasi pelajaran :
- Mencerap
ilmu
- Menyimpan
ilmu
- Mencanai
ilmu
- Menyatakan
ilmu dalam bentuk penulisan lisan.
- Memindah
ilmu
- Kembangkan
potensi individu
- Membolehkan
individu mengaplikasikan ilmu serta menyumbang kepada keharmonian,
agama, keluarga dan masyarakat.
- Pengajaran
daripada Al-Quran
- Aktiviti
mengikut keupayaan pelajar
- Refleksi
perlu ditulis
- Menyemak
buku latihan pelajar
ISNIN ( 26/08/2013 )
Penceramah : Ustaz Ahmad Zaki Bin Hj Hashim
Pengerusi Lembaga Sekolah SMA Fauzi.
Tajuk : Etika Profesion Perguruan.
Kod etika :
- Nilai
asas yang perlu ditaati
- Mengekalkan
integriti moral sesuatu profesion.
- Niat
yang betul
- Perlakuan
yang baik
- Bergerak
ke arah kebaikan
- Memperkotakan
apa yang dikata
- Berdisiplin
dan beradab
- Hargai
dan bertanggungjawab terhadap hasil usaha organisasi.
Isnin ( 26/08/2013 )
Fasilitator : Tn Hj Ahmad Shazali Bin Hj Ahmed Pauzi
Pengetua SMA Fauzi.
Tajuk : Bengkel.
BIL
|
SOALAN
|
GAMBAR
KUMPULAN
|
1
|
Rangka satu plan
tindakan yang lengkap oleh panitia sekolah bagi mengadakan Minggu
bahasa Arab
|
|
2
|
Sediakan satu
kertas cadangan untuk dibentang dalam Mesyuarat JK Kurikulum
sekolah bagi menangani isu peratus lulus bahasa inggeris yang
rendah.
|
|
3
|
Sebagai Pengetua
apakah tindakan drastik yang perlu dilakukan bagi menangani
masalah murid tidak menyiapkan tugasan yang diberi oleh guru.
|
|
4
|
Nyatakan
kepincangan-kepincangan pengurusan akademik oleh pentadbir sekolah
anda. Jelaskan punca dan cara
mengatasi.
|
|
5
|
Sebagai seorang
guru cadangkan satu rancangan pembelajaran yang menarik.
|
KERTAS KERJA
MEMPERKUKUHKAN BAHASA
INGGERIS
SEKOLAH MENENGAH AGAMA
FAUZI TAHUN 2013
DI BAWAH DASAR
MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA DAN MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS
“SCRAP BOOK”
- PENDAHULUAN
Projek
ini dijalankan oleh kerjasama setiap ahli Panitia Bahasa Inggeris
Sek.Men Agama Fauzi dalam mencapai sasaran untuk Projek MBMMBI
peringkat sekolah.
- RASIONAL DAN JUSTIFIKASI
- Setiap perancangan atau aktiviti akan Berjaya sekiranya semua guru di dalam Panitia Bahasa Inggeris bekerjasama dan memainkan peranan masing-masing.
- Program ini juga dapat membantu pelajar-pelajar yang lemah dalam penguasaan perbendaharaan Bahasa Inggeris.
- Program ini dapat meningkatkan peratus lulus Bahasa Inggeris.
- MATLAMAT
- Membantu setiap pelajar agar dapat meningkatkan tahap penguasaan perbendaharaan kata yang maksimum.
- OBJEKTIF
- Meningkatkan nilai tambah dalam pembelajaran murid melalui aktiviti-aktiviti sokongan Bahasa Inggeris di dalam dan luar bilik darjah.
- Membina keyakinan diri dalam kalangan murid untuk berkomunikasi secara lisan atau tulisan dalam Bahasa Inggeris.
- PELAKSANAAN PROGRAM
- Tatacara Pelaksanaan
Guru
Bahasa Inggeris yang mengajar di setiap kelas akan bertanggungjawab
dalam menjalankan aktiviti buku scrap ini.
- Kumpulan Sasaran
Semua
pelajar Tingkatan 1 – 5
- Tarikh dan Jangkamasa Pelaksanaan
Aktiviti
ini akan dilakukan sepanjang tahun dan akan diteruskan untuk
tahun-tahun seterusnya.
- Pengisian Program
- Buku scrap ini akan dilakukan secara individu dan berkumpulan.
- Pelajar akan mencari keratin akhbar berdasarkan topik yang diberikan oleh guru.
- Guru akan menyediakan kertas A4 untuk dilekatkan huruf dan gambar yang telah digunting dari keratan gambar.
- Anggaran Perbelanjaan
Kertas
warna A4 setiap satu bernilai RM25.00. Jumlah yang diperlukan iaitu
sebanyak 14 rim yang bernilai RM350.00
- Sumber Kewangan
Panitia
Bahasa Inggeris
- PENUTUP
Program
ini perlu dilakukan agar ianya dapat membantu para pelajar dalam
memperbanyakkan lagi perbendaharaan kata dan sekaligus dapat
diaplikasikan dalam pembinaan ayat.
Disediakan
oleh,
……………………………………………….
(PN.SHAMIMI
BINTI SUBRI)
GURU
BAHASA INGGERIS,
SEK.MEN.AGAMA
FAUZI, YAN KECHIL KEDAH.
Kumpulan
2
PELAN TINDAKAN PROGRAM MINGGU
BAHASA ARAB
Aspek : Memartabatkan
Bahasa Arab di Sekolah
Program
: Akademik
Objektif : Membudayakan
Bahasa Arab dalam kehidupan pelajar.
Tarikh : 22
September 2013
Masa : 2.00
hingga 5.00 petang
1. Memantapkan
penguasaan bahasa arab dikalangan pelajar .
2. Menanam
kesedaran kepentingan Bahasa Arab di kalangan pelajar
3. Menerapkan
asas keimanan kepada Allah melalui penguasaan ilmu bahasa arab.
4.
Melahirkan pelajar yang mampu bertutur dalam bahasa arab
dengan fasih dan betul
5.
Mendedahkan kepada guru dan murid dengan pelbagai teknik dan
kaedah pengajaaran bahasa arab yang berkesan.
6. Membentuk
keyakinan diri dalam diri pelajar.
Keadaan
Sebenar:
1.
Murid kurang penguasaan dalam mengenali kosa kata bahasa arab,
membaca dan menulis dalam bahasa arab.
2.
Murid kurang minat dan galakan dalam mempelajari bahasa arab.
3.
Ibu bapa kurang kesedaran pentingnya bahasa arab dalam kehidupan
seharian.
4.
Murid kurang perhatian terhadap pelajaran Bahasa Arab.
5.
Murid kurang pengetahuan mengenai asas Bahasa Arab.
6.
Murid tidak mempunyai sokongan dalam mengaplikasikan Bahasa Arab
dalam pergaulan seharian.
7.
Guru kurang menggunakan kepelbagaian teknik dalam pengajaran dan
pembelajaran.
8. Kurangnya
bahan bantu mengajar dalam Bahasa Arab.
Sasaran :
1.
Semua pelajar
2.
Guru Bahasa Arab.
Perancangan
Dan Pelaksanaan :
Program
/ Aktiviti
|
Budaya
/ Amalan
|
Tindakan
|
Jangkamasa
|
Memberi
bimbingan dan pendedahan yang khusus tentang kepentingan bahasa
arab kepada pelajar
|
Mengadakan
satu hari dalam seminggu :
-Kelas
bimbingan.
-Kelas
Pemulihan
-Kelas
Intensif Bahasa Arab
-Dampingan
|
-Guru
Bahasa Arab
-Pihak
Pentadbiran.
|
-Sekali
dalam setahun.
|
Memberi
pendedahan disamping menambah minat mata pelajaran Bahasa Arab
|
Menganjurkan:
-Pertandingan
Pidato
-Kalimatussobah
-Kuiz
-Hiwar
-Debat
-Kitabatul
Maqol
|
-
Guru Bahasa Arab
-Pihak
Pentadbiran.
|
-Seminggu
Sekali.
|
Mempelbagaikan
bahan mengajar.
|
Menyediakan
:
-Bahan
bantu mengajar.
|
-Pihak
Pentadbiran.
|
-Setiap
hari
|
Mempelbagaikan
kaedah P&P terkini.
|
Mengadakan
:
-Taklimat
khas dan perbincangan.
-Pendedahan
skima peperiksaan terkini.
|
Guru
yang telah menghadiri taklimat / pendedahan / kursus/ bengkel.
|
-Bila
diperlukan.
|
Menanam
kesedaran kepentingan Bahasa Arab.
|
Menganjurkan
:
-Ceramah
Dalam Bahasa Arab.
-Sehari
Bersama Bahasa Arab.
|
-PIBG
/ Pihak Pentadbiran / Panitia Bahasa Arab.
|
-Setahun
Sekali.
|
Kumpulan
3
TINDAKAN
SETELAH MENERIMA LAPORAN DARIPADA GURU,
TINDAKAN
KEPADA PELAJAR.
- PIHAK PENGETUA AKAN MEMBAWA MASALAH INI KE JAWATANKUASA KHAS BAGI MENYELASAIKANNYA.
- JAWATANKUASA KHAS AKAN MEMANGGIL, MENDEKATI, MENGESAN DAN MEMAHAMI MASALAH PELAJAR BERKENAAN.
- KES BERULANG - DALAM TEMPOH 3 HARI- PENGETUA AKAN MEMANGGIL PELAJAR TERBABIT, DAN MEMBERI NASIHAT KEPADA BELIAU BESERTA MEMBERI GALAKAN DAN BIMBINGAN UNTUK KEBAIKAN PELAJAR TERSEBUT.
- SEANDAINYA BERULANG SITUASI YANG SAMA, PENGETUA AKAN MENGELUARKAN SATU SURAT AMARAN SECARA LISAN DAN BERTULIS KEPADA PELAJAR TERBABIT SEBAGAI TINDAKAN.
- SEANDAINYA MASIH BERULANG JUGA,PIHAK PENGETUA AKAN MEMANGGIL WARIS UNTUK BERSEMUKA UNTUK BERKONGSI MASALAH PELAJAR.
- SEKIRANYA MASIH BERULANG KALI KE 4, PENGETUA AKAN MENGAMBIL TINDAKAN TATATERTIB YANG SEWAJARNYA KEPADA PELAJAR TERBABIT MELALUI JAWATANKUASA KHAS DALAM PENYELESAIAN HAL INI.
- SEKIRANYA PELAJAR TERBABIT ADALAH PELAJAR ASRAMA, MAKA:
1.
MERIT PEMARKAHAN ASRAMA AKAN DIPOTONG, MEMBAWA KEMUNGKINAN KEPADA
KEHILANGAN KELAYAKAN MENDUDUKI ASRAMA.
- BAGI PELAJAR HARIAN- TUGASAN DISIAPKAN DIHADAPAN PENGETUA DAN GURU MATAPELAJARAN.
TINDAKAN
KEPADA GURU.
- GURU MEMPELBAGAI KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN YANG MAMPU MENARIK MINAT PELAJAR DALAM MENYIAPKAN TUGASAN.
- GURU MENYEDIAKAN GANJARAN KEPADA PELAJAR YANG MENYIAPKAN TUGASAN DALAM TEMPOH YANG DITETAPKAN.
Kumpulan
4
KEPINCANGAN
– KEPINCANGAN PENGURUSAN AKADEMIK OLEH PENTADBIR SEKOLAH ANDA.
PUNCA:
- TIADA PERACANGAN PENINGKATAN AKADEMIK
- PK AKADEMIK KURANG MENGUASAI BIDANG TUGAS AKADEMIK
- BANYAK TUGAS PK DIAMBIL ALIH OLEH PENGETUA
- PK TIDAK MENGUASAI ICT
- MESYUARAT KURIKULUM TIDAK DILAKSANAKAN SEBELUM BUKA SEKOLAH
- PENTADBIRAN LEBIH FOKUS TERHADAP KERJA LUAR
- PK AKADEMIK JARANG MASUK KELAS
- TUGAS YANG DIBERIKAN KEPADA SETIAP GURU TIDAK SEIMBANG
- TIADA TINDAKAN TERHADAP GURU YANG TIDAK BERDISIPLIN
CARA
MENGATASINYA :
- PERLU PERANCANGAN PENINGKATAN AKADEMIK YANG MANTAP
- PERLU BERUSAHA DAN MINAT TERHADAP BIDANG TUGAS AKADEMIK
- PK PERLU MELAKSANAKAN BIDANG TUGAS YANG DI AMANAHKAN
- PK PERLU MENGUASAI ICT DENGAN MENGHADIRI KURSUS
- MEMBUAT PERANCANGAN AWAL DAN MESYUARAT KURIKULUM PERLU DIADAKAN SEBELUM SESI SEKOLAH BERMULA
- PERLU FOKUS TUGAS UTAMA DI SEKOLAH DAN MENGURANGKAN TUGAS LUAR
- PK PERLU BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP JADUAL INDIVIDU YANG TELAH DIBER
- PIHAK PENTADBIRAN PERLU TELUS DAN ADIL DALAM MEMBERI TUGAS KEPADA GURU
- PENTADBIRAN PERLU TELUS DAN MEMBERI TINDAKAN SEWAJARNYA DAN MENJADI CONTOH TAULADAN YANG BAIK KEPADA GURU-GURU DAN STAF SOKONGAN.
Kumpulan
5
SEBAGAI
SEORANG GURU CADANGKAN SATU RANCANGAN PEMBELAJARAN YANG MENARIK.
Ahli
kumpulan:
1-Norhaliza
bt Che Meh
2-Shukriah
bt Shafie
3-Haziah
bt Hassan @ Ishak
4-Sakinah
bt Yahaya
5-Azila
bt Abd Karim
6-Nazhatulsima
bt Abdullah
RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
(TINGKATAN
1)
Tingkatan
|
Satu
|
||
Masa
|
70
minit
|
||
Tajuk
|
Galakan
Menuntut Ilmu
|
||
Fokus
|
1.
Pemahaman
-
Murid mengenali golongan yang berilmu dengan golongan yang tidak
berilmu.
2.
Amalan
-
Murid menghormati golongan berilmu seperti guru dan ulama’
3.
Penghayatan
-
Mengamalkan ilmu yang dipelajari dan berusaha menjadi orang yang
berilmu.
4.Pembudayaan
-
Murid mencintai ilmu.
|
||
Modul/Kaedah/
Teknik
|
Modul/Model
|
Kaedah
|
Teknik
|
1)
Pembelajaran Masteri
2)
Kontekstual
3)
Pembelajaran Koperatif
|
1)
Perbincangan
2)
Main Peranan
3)
Soal jawab
|
1)
Membaca
2)
Membuat Peta Minda
3)
Manulis nota
4)
Berbincang
5)
Round Robin
|
|
Pengetahuan
sedia ada
|
1)
Murid boleh membaca jawi.
2)
Murid telah mengetahui kepentingan ilmu kepada manusia
|
||
Sumber
Pengajaran dan Pembelajaran
|
1)
Gambar orang yang sedang menerima ijazah
2)
Gambar orang yang sedang melepak atau menagih dadah
3)
Carta Hadis
4)
Kad soalan
5)
Kad imbasan
6)
Lembaran kerja.
|
||
Persediaan
|
1)
Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
2)
Setiap kumpulan seramai lima orang murid.
|
||
Hasil
pengajaran dan pembelajaran
|
Aras
1
1-
Murid dapat membaca hadis
2-
Murid dapat menyatakan maksud hadis secara menyeluruh.
|
||
Aras
2
1-
Murid dapat menyatakan cara untuk mengamalkan saranan hadis.
2-
Murid dapat menyatakan cirri-ciri ilmu yang benar dan digalakkan
oleh islam
|
|||
Aras
3
1-
Menjelaskan kaedah-kaedah yang yang diperolehi oleh keempat-empat
golongan yang tersebut dalam hadis.
2-
Menjelaskan akibat orang yang termasuk dalam golongan kelima.
|
|||
Isi
|
ISI
|
1.
Matan hadis
2.
Maksud Hadis
3.
Cara mengamalkan saranan hadis
4.
Ciri-ciri ilmu yang benar dan digalakkan oleh islam
5.
Kaedah-kaedah yang diperolehi oleh keempat-empat golongan yang
tersebut dalam hadis.
6.
Akibat orang yang termasuk dalam kumpulan kelima.
7.
Cara memelihara hadis.
|
|
PENYERAPAN
|
1.
Sejarah
-
Dasar pendidikan Negara mewajibkan setiap warga Negara bersekolah.
|
||
GABUNG JALIN
|
1.
Akidah
-
Ganjaran pahala bagi orang yang menuntut ilmu
2.
Adab dan akhlak islamiah
-
Adab menuntut ilmu.
|
||
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
1.
Mencirikan sifat orang yang berilmu
2.
Menghuraikan potongan hadis.
|
PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN DI DALAM KELAS
SET INDUKSI
|
1-
Guru menunjukkan gambar orang yang sedang menerima ijazah dan
orang yang sedang melepak atau menagih dadah.
2.
Guru mengajukan soalan berdasarkan gambar yang dipaparkan :
“ Di
antara dua gambar ini yang manakah lebih disayangi rasulullah
s.a.w.”?
3.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran yang akan
diajar.
|
|
||
Perkembangan
|
Langkah
1 – Untuk semua murid bagi memenuhi hasil pembelajaran Aras 1.
|
|||
|
ILMU
|
1)
Bacaan dan maksud hadis
2)
Murid membaca hadis dan maksudnya mengikut bacaan guru berpandukan
carta hadis yang disediakan.
|
||
|
AMALI/AMALAN
|
Amali
-
Murid memberi tumpuan semasa menuntut ilmu
|
||
|
NILAI/PENGHAYATAN/
PEMBUDAYAAN
|
Nilai
-
Berilmu
Penghayatan
-
Mengamalkan ilmu yang dipelajari dan berusaha menjadi orang yang
berilmu.
Pembudayaan
-
Murid mencintai ilmu.
|
||
|
PENILAIAN
|
Secara
lisan:
1-
Murid membaca keratan-keratan hadis yang ditunjukkan
Secara
bertulis:
1-
Murid menulis maksud hadis.
|
||
PERKEMBANGAN
|
Langkah
2 –
untuk semua murid bagi memenuhi hasil pembelajaran aras 2.
|
|||
|
Pengukuhan
/Pemulihan Aras 1:
1-
Guru meminta murid membaca potongan-potongan matan hadis yang
ditulis pada kad imbasan secara berulang-ulang.
2-
Murid membaca maksud hadis pada kad imbasan secara berulang-ulang.
|
|||
|
ILMU
|
1.
Murid berbincang dalam kumpulan mengenai,
-
Ciri-ciri ilmu yang benar dan digalakkan dalam islam.
2.
Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan
3.
Guru membuat ulasan jawapan dan meminta murid melengkapkan peta
minda .
|
||
|
AMALI/
AMALAN
|
Amali
-
Murid menasihati rakan-rakan agar menuntut ilmu yang benar.
Amalan.
-
Sentiasa menuntut ilmu.
|
||
|
NILAI/PENGHAYATAN/
PEMBUDAYAAN
|
Nilai
-
rajin menuntut ilmu
Penghayatan.
-
Mengamalkan ilmu yang dipelajari dan berusaha menjadi orang yang
berilmu.
Pembudayaan.
-
Murid mencintai ilmu.
|
||
|
PENILAIAN
|
Secara
lisan :
|
||
PERKEMBANGAN
|
Langkah
3
|
1.1.Murid
dibahagikan kepada empat kumpulan dan setiap kumpulan berbincang
mengenai
-
faedah yang diperolehi keempat-empat golongan yang disebut dalam
hadis.
-akibat
orang yang termasuk dalam kumpulan kelima
1.2.guru
meminta wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan
masing-masing dan mencatat dalam peta minda (lebaran kerja 3)
1.3.guru
membuat ulasan.
1.4.guru
meneruskan aktiviti pembelajaran mengikut teknik “Round Robin”
(lampiran 3).
-jika
murid terdiri daripada 12 orang
-murid
dibahagikan kepada 3 kumpulan.
1.5.kumpulan
yang terdiri daripada pelbagai aras (setiap kumpulan empat orang).
-setiap
kumpulan dibekalkan kad soalan yang mengandungi empat soalan bagi
setiap kad (lampiran 4).
-setiap
murid dalam kumpulan menjawab secara lisan soalan yang sama dalam
masa 1 minit
(1
minit x 4 orang = 4 minit)
-16
minit diperlukan untuk menjawab semua soalan pada satu kad
-ketua
kumpulan mencatat jawapan
-setelah
selesai menjawab semua soalan bagi pusingan pertama,kad tersebut
ditukarkan dengan kumpulan yang lain mengikut arah pusingan jam.
-aktiviti
menjawab bagi pusingan kedua dan ketiga sama seperti pusingan
pertama
-3
kad x 16 minit =48 minit diperlukan untuk menjawab tiga kad
mengikut tiga aras yang berbeza .
-jika
bilangan murid melebihi 12 orang ,guru bolehlah menambah bilangan
set soalan mengikut bilangan kumpulan murid.
-ketua
kumpulan membentangkan jawapan bagi semua soalan.
-guru
membuat ulasan
|
||
RUMUSAN
|
|
1
. meyakinkan murid mengenai ketinggian martabat orang-orang yang
berilmu dan kelebihan mendampingi serta mengasihi ulama’
2.guru
menegaskan bahawa menguasai pelbagai ilmu adalah syarat utama
untuk mencapai negara maju.
3.guru
mengingatkan murid mengenai akibat orang yang termasuk dalam
golongan kelima.
|
||
TUGASAN
|
|
Aras
1: murid menjawab soalan – (lembaran kerja 1).
Aras
2: murid menjawab soalan – ( lembaran kerja 2)
Aras
3 : murid menjawab soalan – ( lembaran kerja 3).
|