LAPORAN
KURSUS
LATIHAN
DALAM PERKHIDMATAN (LDP)
2013
SMA NAHDZAH (SABK),BUKIT BESAR,YAN KEDAH
TARIKH
: 24 OGOS 2013
MASA
: 2.30 PTG – 4.30 PTG
SLOT 1 :
TAJUK KURSUS :
KEBERKESANAN PROSES PEMBELAJARAN & PENGAJARAN DALAM KELAS
OBJEKTIF KURSUS :
MEMBERI PENDEDAHAN KEPADA GURU-GURU BAGI MEMANTAPKAN
LAGI KEBERKESANAN PDP SERTA KEPELBAGAIAN TEKNIK PENGAJARAN
UNTUK MENCAPAI KECEMERLANGAN DALAM PDP.
JUMLAH PESERTA :
45 ORANG GURU HADIR
7 ORANG GURU TIDAK HADIR BERSEBAB.
FASILITATOR / PENCERAMAH :
USTAZ MUAAZ BIN HJ.OTHMAN
BAHAN BENGKEL :
TARIKH
: 26 OGOS 2013
MASA
: 2.30 PTG – 4.30 PTG
SLOT 2 :
TAJUK KURSUS :
BENGKEL
OBJEKTIF KURSUS :
PERBINCANGAN BERKAITAN SOALAN YANG DIBERIKAN BAGI MEMBUAT
PENILAIAN TERHADAP PIHAK PENGURUSAN,PENGLIBATAN DALAM
KELAS DAN PROSES MEMANTAPKAN PDP.
JUMLAH PESERTA :
47 ORANG GURU HADIR
5 ORANG GURU TIDAK HADIR BERSEBAB.
FASILITATOR / PENCERAMAH :
TIADA
PEMBAHAGIAN AHLI KUMPULAN DAN SOLAN
PERBINCANGAN DAN BENGKEL
DALAM KUMPULAN
BAHAN LDP:
SOALAN BENGKEL :
1. RANGKA SATU PLAN TINDAKAN YANG LENGKAP OLEH PANITIA SEKOLAH BAGI MENGADAKAN MINGGU BAHASA ARAB
2. SEDIKAN SATU KERTAS CADANGAN UNTUK DIBENTANGKAN DALAM MESYUARAT JK KURIKULUM SEKOLAH BAGI MENANGANI ISU PERARUS LULUS BAHASA INGGERIS YANG RENDAH
3. SEBAGAI PENGETUA APAKAH TINDAKAN DRASTIK YANG PERLU DILAKUKAN BAGI MENANGANI MASALAH MURID TIDAK MENYIAPKAN TUGASAN YANG DIBERI OLEH GURU.
4. NYATAKAN KEPINCANGAN- KEPINCANGAN PENGURUSAN AKADEMIK OLEH PENTADBIR SEKOLAH ANDA. JELASKAN PUNCA DAN CARA MENGATASI.
5. SEBAGAI SEORANG GURU CADANGKAN SATU RANCANGAN PEMBELAJARAN YANG MENARIK.
JAWAPAN :
SOALAN 1
PROGRAM MINGGU BAHASA ARAB:
- PELAJAR DIWAJIBKAN BERTUTUR DALAM BAHASA ARAB
SECARA MINGGUAN
- MENGARANG ESEI BAHASA ARAB (MAQAL)
- MENGADAKAN KUIZ BAHASA ARAB( IKHTIBAR AZ-ZAKA’)
- KALIMAJUS SOBAH PADA KALANGAN PELAJAR
- GURU MEMANTAU PERBUALAN PELAJAR.DENDA AKAN
DIKENAKAN KE ATAS PELAJAR YANG BERTUTUR DALAM BAHASA LAIN SELAIN
BAHASA ARAB PADA MINGGU BERKENAAN.
- HAFAZAN KALIMAH-KALIMAH BAHASA ARAB MENGIKUT
TINGKATAN.
JAWAPAN SOALAN 2
CADANGAN:
- MEMPERKASAKAN PENGUASAAN BAHASA INGGERIS DI
SEKOLAH RENDAH
- GURU SK PERLU SENTIASA MENGHADIRI KURSUS DALAMAN
DARI SEMASA KE SEMASA
- PUNCA BI LEMAH IALAH GURU YANG BUKAN BIDANG
BAHASA INGGERIS MENGAJAR BAHASA INGGERIS.
- PEMANTAUN DARI PIHAK ATASAN DAN KUMPULAN
SOKONGAN DARI PPD DAN JPN.
- MEMBERI BIMBINGAN KEPADA SEKOLAH-SEKOLAH YANG
KURANG CEMERLANG
- KEPUTUSAN UPSR PERLU DIJADIKAN KAYU UKUR
PRESTASI BAHASA INGGERIS
- TENAGA PENGAJAR CEMERLANG PERLU SEGERA
DISERAPKAN UNTUK BERKHIDMAT DILUAR BANDAR.
- KELAZIMAN YANG BERLAKU IALAH GURU-GURU YANG
MEMPUNYAI KEPAKARAN DITEMPATKAN DI KAWSAN BANDAR. INI MEWUJUDKAN
SITUASI DI MANA KAWASAN LUAR BANDAR KEKURANGAN TENAGA PAKAR.
- PENGGUNAAN BAHASA INGGERIS DALAM PDP TIDAK
MENCAPAI 80%.
- GURU BERANGGAPAN PELAJAR TIDAK MEMAHAMI APA YANG
DIAJAR SEKIRANYA BERTUTUR DALAM BAHASA INGGERIS DAN MENCARI JALAN
PINTAS DENGAN MENGAJAR BAHASA INGGERIS DALAM BAHASA MELAYU.
- PERSEKITARAN MEMPENGARUHI PENCAPAIAN DAN
PENGUASAAN BAHASA INGGERIS PELAJAR.
- DI BANDAR,KEBANYAKAN IBU BAPA YANG BERPENDIDIKAN
BERKEMAMPUAN MENGHANTAR ANAK-ANAK MEREKA KE PUSAT TUISYEN. KEADAAN
INI BERBEZA DI LUAR BANDAR,PELAJAR HANYA BERGANTUNG KEPADA GURU-GURU
DI SEKOLAH SEMATA – MATA.
- PIHAK PEMTADBIR PERLU BERKEMAMPUAN UNTUK
MENGUBAH PERSEPSI TENTANG PENTINGNYA PENGUASAAN BAHASA INGGERIS.
- KOMITMEN YANG TINGGI HARUS DIBERIKAN DALAM
MEMASTIKAN PENINGKATAN PERATUS DAN PENGUASAAN BAHASA INGGERIS DALAM
KALANGAN PELAJAR.
JAWAPAN SOALAN 3
TINDAKAN DRASTIK YANG PERLU DILAKUKAN BAGI MENANGANI MASALAH MURID TIDAK MENYIAPKAN TUGASAN YANG DIBERI OLEH GURU IALAH :
- PENGETUA BERSEMUKA DENGAN PELAJAR TERSEBUT UNTUK
MEMBERI TEGURAN DAN NASIHAT.
- MENGENALPASTI MASALAH PELAJAR DAN MEMBUAT
SIASATAN UNTUK MENGETAHUI MASALAH PELAJAR TERSEBUT
- MELAPORKAN KEPADA WARIS JIKA PELAJAR TERSEBUT
MELAKUKAN KESALAHAN YANG BERULANG-ULANG.
- PELAJAR PERLU MENGHANTAR TUGASAN TERUS KEPADA
PENGETUA UNTUK PEMANTAUAN YANG BERTERUSAN.
- PELAJAR YANG MASIH DEGIL,HARUS DIDENDA SEPERTI
DI ROTAN DALAM BILIK PENGETUA,MEMBERSIHKAN KELAS SEBELUM PDP BERMULA
DAN LAIN-LAIN LAGI.
- PENGETUA MEMANTAU PELAJAR YANG BERMASALAH
TERSEBUT SELAMA SEBULAN.
JAWAPAN SOALAN 4
KEPINCANGAN-KEPINCANGAN PENGURUSAN AKADEMIK OLEH PENTADBIR SEKOLAH IALAH:
ISU:
- PROGRAM AKADEMIK YANG DIJALANKAN TIDAK MENCAPAI
HASIL YANG MEMUASKAN
- PENGURUSAN SISTEM FAIL PANITIA MASIH BERADADI
TAHAP YANG LEMAH
- KEKANGAN MASA GURU DALAM PELAKSANAAN PROGRAM DAN
PDP.
- KURANG PEMANTAUAN DARIPADA PIHAK PENTADBIRAN
- SEKOLAH MEMENTINGKAN KUANTITI DARIPADA KUALITI
- KURANG PENDEDAHAN MENGENAI CARA PELAKSANAAN
PENGURUSAN SISTEM FAIL.
- TERLALU BANYAK PROGRAM YANG DIANJURKAN SEHINGGA
MENGGANGU PROSES PDP
- KEKANGAN MASA PIHAK PENTADBIR KERANA TERLIBAT
DENGAN MESYUARAT DAN AKTIVITI LUAR YANG LAIN.
CARA MENGATASI:
- MEMBUAT SASARAN YANG TEPAT TERHADAP SETAI
AKTIVITI YANG DIRANCANG DAN DILAKSANAKAN.
- MENGADAKAN BENGKEL PENGURUSAN FAIL
- PEMANTAUN BERKALA HARUS DIJALANKAN OLEH PIHAK
PENTADBIRAN SEKOLAH
RANCANGAN PEMBELAJARAN YANG MENARIK IALAH :
- SET INDUKSI YANG MENARIK CONTOHNYA :
- TAYANGAN VIDEO
- TAYANGAN GAMBAR MENGGUNAKAN POWER POINT
- TUNJUK OBJEK / BARANG
- PENGUNAAN KAD ATAU FLASH KAD
- PENCETUSAN IDEA
- PELBAGAIKAN TEKNIK PENYOALAN
- SUMBANG SARAN
- PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
- PERBINCANGAN DALAM KUMPULAN
4. APLIKASI IDEA
- PERBINCANGAN ANTARA PELAJAR DENGAN GURU
- MENJALANKAN EKSPERIMEN ATAU AMALI
-PEMBENTANGAN PELAJAR
5. PENILAIAN
- GURU MENGEDARKAN LEMBARAN KERJA
- KUIZ
- PERMAINAN
6.PENUTUP
- RUMUSAN
- GANJARAN KEPADA PELAJAR
TARIKH
: 27 OGOS 2013
MASA
: 2.30 PTG – 4.30 PTG
SLOT 3 :
TAJUK KURSUS :
ETIKA DAN PROTOKOL SEBAGAI PENJAWAT AWAM
OBJEKTIF KURSUS :
MENDEDAHKAN PESERTA BERKAITAN ETIKA DAN PROTOKOL SEBAGAI
PENJAWAT AWAM DALAM MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB.
JUMLAH PESERTA :
46 ORANG GURU HADIR
6 ORANG GURU TIDAK HADIR BERSEBAB.
FASILITATOR / PENCERAMAH :
USTAZ ZULKIFLI BIN GHAZALI