SEKOLAH
MENENGAH AGAMA SUNGAI PETANI
LAPORAN
BENGKEL LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN SABK NEGERI KEDAH 2013
PENDAHULUAN
Sektor
Pendidikan Islam bersama-sama
Unit
Latihan Dalam Perkhidmatan SMA Sungai Petani telah berjaya
menganjurkan bengkel bertujuan untuk memberi pendedahan kepada semua
guru mengenai teknik-teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
sejajar dengan seruan kerajaan untuk melahirkan golongan pendidik
berpotensi dan berdaya maju. Selain daripada itu, melalui bengkel
yang dianjurkan juga mampu melahirkan insan yang berupaya serta
merealisasikan sistem kurikulum di SMASP dengan lebih berkesan serta
memartabatkan pendidikan ilmu pengetahuan yang sistematik.
PELAKSANAAN
Anjuran : Sektor
Pendidikan Islam, JPN dan Unit Latihan Dalam Perkhidmatan
SMASP
Tempat : Bilik
Media SMASP
Tarikh : 25
– 27 Ogos 2013 (2.30 – 4.30 petang)
OBJEKTIF
- Membantu guru meningkatkan amalan PdP yang telah dilaksanakan bagi tujuan penambahbaikan berterusan.
- Memahami dan menghayati dengan mendalam falsafah, konsep dan objektif PdP.
- Merancang usaha penambahbaikan berterusan ke atas amalan PdP akan datang.
JUMLAH
PESERTA
25
Ogos 2013 – orang
26
Ogos 2013 – orang
27
Ogos 2013 – orang
FASILITATOR
25
Ogos 2013 – Ustaz Zulkifli Bin Ghozali (Penolong Pengarah, Sektor
Pendidikan
Islam,
Jabatan Pelajaran Kedah )
26
Ogos 2013 – Tuan Hj Bakri Bin Omar (PK Pentadbiran/ PK Kurikulum)
27
Ogos 2013 – Tuan Hj Bakri Bin Omar (PK Pentadbiran / PK Kurikulum)
PENUTUP
Secara
keseluruhannya bengkel ini telah mencapai objektif yang telah
ditetapkan. Diharapkan pada masa akan datang bengkel seumpama ini
dapat dianjurkan lagi bagi memastikan guru-guru dapat meningkatkan
profesionalisma diri mereka.
Di
sediakan oleh :
.................................................
(NORAZIAN
BINTI TA’AT)
S/U
LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN
SEKOLAH
MENENGAH AGAMA SUNGAI PETANI
BAHAN
BENGKEL
KUMPULAN 2:
NAMA AHLI KUMPULAN:- CIK SYAHILAH BT. MD. SALLEH
- PN. YUSNI BT. CHE YUSUF
- PN. JALILAH BT. ABU BAKAR
- PN. FADZILAH BT. MD. JUSOH
- PN. BUSHRO DINA BT. TAIB
SOALAN 1: Rangka satu plan tindakan yang lengkap oleh panitia sekolah bagi mengadakan minggu
Bahasa Arab.
PLAN TINDAKAN MINGGU BAHASA
ARAB 2014
PERINGKAT SEKOLAH MENENGAH
AGAMA SUNGAI PETANI
BIL
|
PERKARA
|
TINDAKAN
|
TARIKH
|
1
|
Mesyuarat
kurikulum
|
Pentadbir sekolah
|
Disember 2013
|
2
|
Mesyuarat J/K
induk kurikulum
|
PK1, GKB, KP
|
Januari 2014
|
3
|
Mesyuarat Panitia
1
|
Ketua Panitia
|
Januari 2014
|
4
|
Mesyuarat Panitia
2
|
Ketua Panitia
|
Februari 2014
|
5
|
Hebahan kepada
pelajar
|
AJK Panitia
|
Februari 2014
|
6
|
Pelancaran
perasmian Minggu Bahasa Arab
-aktiviti
sepanjang minggu Bahasa arab
|
Ketua Panitia
AJK terlibat
|
Mac 2014
|
7
|
Perasmian penutup
|
Ketua Panitia
AJK terlibat
|
Mac 2014
|
8
|
Post morterm
|
Ketua Panitia
AJK Panitia
|
Mac 2014
|
*Aktiviti sila rujuk lampiran 1
LAMPIRAN 1
SENARAI AKTIVITI DAN KEWANGAN
BIL
|
AKTIVITI
|
KEWANGAN AKTIVITI
|
1
|
Pameran
|
RM20
|
2
|
Kuiz
|
RM20
|
3
|
Kalimatussobah
|
-
|
4
|
Hiwar
|
-
|
5
|
Khat
|
RM20
|
6
|
Maqal
|
-
|
7
|
Khitobah
|
-
|
KUMPULAN 3:
NAMA AHLI KUMPULAN:- PN. ROS ZAIAZLIN BT. MOHD HANAPI
- PN. NUR FARHANA BT. ABD. HALIM
- PN. HAFIZOH BT. HASSAN
- PN. HASMAVIZA BT. OMAR
- EN. MUHAMMAD FAHMEE B. MAHAMUD
SOALAN 2: Sediakan satu kertas cadangan untuk dibentang dalam Mesyuarat JK Kurikulum sekolah
bagi menangani isu peratus lulus bahasa inggeris yang rendah .
KERTAS
CADANGAN MENANGANI
ISU
PERATUS LULUS BAHASA INGGERIS (PMR)
YANG
RENDAH
DISEDIAKAN
OLEH:
PANITIA
BAHASA INGGERIS
SMA
SUNGAI PETANI
KERTAS
CADANGAN
PENINGKATAN
PERATUS BAHASA INGGERIS PMR 2013
PENGENALAN
Kertas
cadangan ini disediakan bertujuan untuk menangani isu peratus lulus
Bahasa Inggeris yang rendah dalam peperiksaan PMR dengan menganjurkan
aktiviti Panitia Bahasa Inggeris untuk murid-murid tingkatan 1 hingga
3 di Sekolah Menengah Agama Sungai Petani Bedong.
OBJEKTIF
- Meningkatkan peratus lulus Bahasa Inggeris
- Menjalankan aktiviti Panitia Bahasa Inggeris bagi tahun 2013
- Menanam minat para pelajar untuk mendalami dan menguasai subjek Bahasa Inggeris
- Menambah pengetahuan pelajar dalam bidang bahasa
- Menggalakkan pembelajaran Bahasa Inggeris secara langusung atau tidak langsung
RASIONAL
Sebagai
satu cara supaya murid-murid lebih meminati Bahasa Inggeris, program
seperti minggu bahasa perlu diadakan agar pelajar-pelajar dapat
menggunakan Bahasa Inggeris dengan lebih yakin dalam kehidupan
seharian. Melalui aktiviti-aktiviti yang dianjurkan diharap dapat
meningkatkan tahap penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
kita dan memberi impak yang besar bagi meningkatkan peratusan PMR
2013.
ISU-ISU
PERATUSAN RENDAH BAHASA INGGERIS (PMR)
Rujuk
lampiran 1 (analisis persekitaran SWOT)
SASARAN
Semua
murid tingkatan 1 – 3.
Tarikh
pelaksanaan aktiviti/program :
Sepanjang tahun mulai Januari 2013 sehingga November 2013.
Tempat
: sekitar kawasan SMA Sungai Petani Bedong
AKTIVITI/PROGRAM
a)
Minggu
Bahasa Inggeris (English Week):
i. Reading Contest
ii. Spelling Bee
iii. Word Puzzle
iv. Crossword
Puzzle
v. Dictation
vi. Story Telling
vii. Writing Short Story
viii. Reciting Poem
b)
Sudut Bahasa Inggeris (English Corner)
c)
Melabel
benda dan tempat di sekitar sekolah (Label things/places)
d)
Menonton
Movie (Watching Movies / Listening to music or songs)
PENUTUP
Adalah
diharapkan kertas cadangan ini mendapat kelulusan dan perhatian dari
pihak tuan. Kerjasama daripada pihak tuan didahului dengan ucapan
jutaan terima kasih.
Lampiran
Swort SMASP
SMASP
BEDONG
ANALISIS
PERSEKITARAN “SWOT”
MATA
PELAJARAN: BAHASA INGGERIS PMR 2012
KEKUATAN (S)
|
KELEMAHAN (W)
|
S1
Sebahagian
guru B.I. mempunyai pengalaman luas dalam P&P.
S2.
Kemudahan
peralatan multimedia membolehkan guru melaksanakan
Pengajaran dan Pembelajaran dengan lebih berkesan.
S3.
Program
Panitia telah dirancang dengan teliti bagi membantu meningkatkan
prestasi pelajar
|
W1.
Take
Off Value (TOV) pelajar adalah sederhana. Tahap penguasaan
bahasa pelajar kurang memuaskan.
W2.
Pelajar
tidak boleh membina ayat dengan baik.
W3.
Kebanyakan
pelajar menghadapi masalah untuk bertutur dalam bahasa
Inggeris.
|
PELUANG (O)
|
CABARAN (T)
|
O2.
Pihak
sekolah mengalakkan pembelian dan penambahan koleksi bahan
multimedia bagi tujuan Pengajaran dan Pembelajaran.
|
T1.
Pelajar
mempunyai tanggapan negatif serta tidak minat mempelajari Bahasa
Inggeris.
T2.
Pelajar
berasa malu dan tidak mempunyai keyakinan diri untuk
berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris.
T3.
Pelajar
kurang minat membaca.
|
ISU-ISU
PERATUS LULUS BAHASA INGGERIS YANG RENDAH DI SMASP.
SENARAI
ISU-ISU STRATEGIK :
Daripada
analisis persekitaran “SWOT” (khususnya faktor kelemahan dan
cabaran), isu-isu strategik yang telah dikenalpasti ialah :
1.Pencapaian
pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris Peperiksaan PMR
tidak
memberangsangkan dari segi indeks
GP sekolah.
2.Pelajar
lemah dalam penguasaan bahasa khususnya dalam
pembinaan ayat.
3.Sikap
negatif pelajar yang tidak minat mempelajari Bahasa
Inggeris memberi
kesan
besar terhadap prestasi mereka bagi subjek ini.
KUMPULAN 4:
NAMA AHLI KUMPULAN:- PN. SAIDATU SHIMA BT. SUAIB
- PN. MARDIYANA BT. MOHD NAYAN
- PN. NOOR AZLINA BT. SHAMSUDDIN
- PN. NORAZIAN BT. TA’AT
- PN. NORHASNIDA BT. MUKHTAR
SOALAN 4: Nyatakan kepincangan-kepincangan pengurusan akademik oleh pentadbir sekolah anda.
Jelaskan punca dan cara mengatasi.
BAHAGIAN
|
PUNCA
|
CARA MENGATASI
|
Pengurusan
panitia
|
|
|
Agihan
tugas-tugas khas
|
|
|
MMI (melindungi
masa interaksional)
|
|
|
Program
kecemerlangan
|
|
|
Peperiksaan
|
|
|
Pengurusan
kewangan
|
|
|
Pengurusan
jawatankuasa kurikulum
|
|
|
Jadual waktu
|
|
|
KUMPULAN 1:
NAMA AHLI KUMPULAN:- PN. NAJWA BT. ZUBER
- PN. SHARIFAH BT. MOHD MAHAYUDDIN
- PN. SAA’IDAH BT. ABU HASSAN
- PN. UMI SALMAH BT. YEOP
- PN. MAWAR BT. ISMAIL
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
ISLAM
|
|
|
|
|
Mata
Pelajaran : Pendidikan Islam
Kelas
: 1 Al – Farabi
Tarikh
: 25
Ogos 2013/ Ahad
Bilangan
Pelajar : 40 orang
Masa
:
8:20
pagi – 9:30 pagi (70 minit)
Tajuk
Umum : Ibadat
Tajuk
Pelajaran : Tayammum
Objektif
Umum : Pelajar dapat mengetahui konsep Tayammum dengan
betul
serta
kepentingannya dalam kehidupan
Objektif
khusus : Pada akhir proses , pengajaran dan
pembelajaran ,pelajar dapat
Pengetahuan
: Pelajar dapat mengetahui tentang pentingnya
kebersihan
Sedia
ada dalam Islam dan kehidupan seharian
Gabung
jalin : Aqidah dan Al-Quran
Penerapan
Nilai : Bersyukur,Istiqamah,Bersih dan Jujur
Pendekatan
: Berpusatkan Guru dan Pelajar
Kaedah
: Perbincangan, Penyoalan, Syarahan,Tunjuk cara
Nilai-nilai
: Kebebasan, Keberanian, Kerajinan, Rasional
KBKK
: Mencirikan, Menjana Idea, Menghubungkait
Kemahiran
Berfikir : Menghayati kepentingan Tayammum bagi meneruskan
Ibadat
Solat
ketika ketiadaan air dan sebab-sebab tertentu yang lain.
BBM
: Papan putih , Gambar , Bedak, Botol ,Kad
,Surat Khabar ,
Buku
Teks, Buku Rujukan ,Video dan Air
|
Pelaksanaan
Pengajaran dan Pembelajaran
Langkah
/ Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/
Kaedah/ ABM/ Nilai/KBKK
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
|||
Pendahuluan
(
2 minit )
|
Doa
pelajar
|
Guru
mengarahkan ketua kelas untuk memimpim bacaan doa
|
Pelajar
menyikut beramai-ramai
|
Nilai
: Kusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Pengenalan
Tayammum
|
1.
Guru menunjukkan sebotol air.
2.
Guru menyoal murid tentang kegunaan air dan apa yang akan kita
lakukan sekiranya tiada air untuk berwuduk.
3.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk .
|
1.
Murid melihat air ditunjukkan oleh guru.
2.
Murid menjawap soalan guru secara individu.
|
Strategi
: Berpusatkan guru & pelajar.
Kaedah
: Penyoalan, Perbincangan.
ABM
:
Benda
Maujud Air.
Nilai
: Keberanian, kebebasan, rasional.
KBKK
: Menjana Idea, mencirikan
|
Langkah
1
(12
minit)
|
Pengertian
Tayammum
Maksud
: Menyapu debu tanah yang suci ke muka dan kedua-dua belah tangan
hingga ke siku dengan beberapa syarat dan disertai niat .
Sebab
tayammum:
sakit yang tidak boleh kena air, Ketiadaan air , ada air tetapi
cukup untuk keperluan diri dan ternakan, cuaca terlalu sejuk.
|
1.
Guru memilih 3 orang murid untuk membacakan pengertian mengenai
tayammum yang terdapat dalam buku teks.
2.
Guru menyoal murid tentang pengertian tayammum dan sebab
tayammum.
3.
Guru menerangkan maksud sebenar tayammum dan sebab-sebab
diharuskan bertayammum.
4.
Guru menayangkan Slaid dan meminta murid membaca secara
beramai-ramai
|
1.
3 orang murid keluar kehadapan untuk membacakan pengertian
mengenai tayammum dan murid lain mendengar dengan teliti .
2.
Murid memberi pendapat mereka berkaitan pengertian tayammum dan
sebab diharuskan bertayammum
3.
Murid mendengar setiap penerangan guru dengan prihatin.
4.
Murid membaca secara beramai-ramai.
|
Strategi
: Berpusatkan pelajar dan guru
Kaedah
: Penyoalan, Perbincangan, syarahan
ABM
:
Kad
dialog
Nilai
: Keberanian, kebebasan, kesyukuran.
KBKK
: Mencirikan, menghubungkait
|
Langkah
2
(12
minit)
|
Cara-cara
melakukan tayammum.
1.
Niat
2.
Menyapu
debu tanah ke muka.
3.
Menyapu
debu tanah pada kedua-dua belah tangan hingga ke siku
|
1.
Guru menunjukkan video cara-cara melakukan tayammum kepada murid.
2.
Guru menyoal pelajar tentang pemahaman mereka berkaitan video
tersebut.
3.
Guru menerangkan cara melakukan tayammum dan meminta murid
membaca tayammum secara beramai-ramai, berkumpulan dan secara
individu
|
1.
Pelajar melihat video cara melakukan tayammum
2.
Pelajar menyatakan pemahaman mereka berkenaan video tersebut.
3.
Pelajar mendengar setiap penerangan guru dengan prihatin.
|
Strategi
: Berpusatkan pelajar dan guru.
Kaedah
: Penyoalan, syarahan.
ABM
:
Video
Nilai
: Kerajinan, kebebasan, rasional.
KBKK
: Mencirikan, menghubungkait
|
Langkah
3
(15
minit)
|
Cara-cara
melakukan tayammum.
1.
Niat
2.
Menyapu
debu tanah ke muka.
Menyapu
debu tanah pada kedua-dua belah tangan hingga ke siku
|
1.
Guru meminta murid membentuk 4 kumpulan
2.
Guru meminta murid berbincang dalam kumpulan cara melakukan
tayammum.
3.
Guru meminta wakil dari setiap kumpulan untuk melakukan tayammum
dihadapan kelas.
4.
Guru membetulkan kesalahan murid dalam melakukan tayammum.
|
1.
Murid bergerak membentuk 4 kumpulan.
2.
Pelajar berbincang dalam kumpulan kecil cara melakukan tayammum
3.
Seorang wakil murid dalam kumpulan melakukan tayammum.
4.
Murid mendengar penerangan guru.
|
Strategi
: Berpusatkan pelajar dan pelajar.
Kaedah
: Penyoalan, Perbincangan.
Tunjuk
cara
ABM
:
Debu
tanah
Nilai
: Keberanian, kebebasan, rasional.
KBKK
: Mencirikan, menjana idea, menghubungkait
|
|
|
|
|
|
Langkah
4
(20
minit)
|
Pengukuhan
dan pengayaan diri pelajar.
Lembaran
kerja
|
1.
Guru mengedar lembaran kerja kepada murid .
2.
Guru meminta murid menjawab solan secara bertulis.
3.
Guru berbincang dan menyemak jawapan bersama-sama murid
|
1.
Murid menerima dan menulis jawapan pada lembaran kerja
2.
murid-murid sama membincang jawapan dengan guru.
|
Strategi
: Berpusatkan pelajar.
Kaedah
: Perbincangan
ABM
:
Lembaran
kerja
Nilai
: Keberanian, kebebasan, rasional.
KBKK
: Mencirikan, menjana idea, menghubungkait
|
Penutup
(4
minit)
|
Rumusan
|
1.
Guru membuat rumusan dari tajuk yang diajar.
|
1.
Murid mendengar rumusan dari guru
|
|
Penilaian
|
||||
Sebelum
pelajar yang terpilih membuat demontrasi guru meminta :
|
||||
2.
Dua orang pelajar diminta membuat demontrasi di hadapan kelas
dengan kaedah yang betul. Sambil berdemontrasi guru meminta
pelajar tersebut menyatakan dan menunjukkan sekurang-kurangnya
tiga perkara sunat ketika bertayammum. Pelajar lain pula,
membantu dan memberi jawapan.Guru memberi maklumbalas
|
||||
|
||||
|
Rumusan
|
|
Latihan
Susulan
|
Guru
memberi kerja rumah dengan soalan berikut :-
Jawapan
soalan ini dibincangkan pada kelas yang akan datang
|
FOTO
SEKITAR
BENGKEL